“Ik maak echt panieksituaties mee”

10 januari 2020

Ronald de Hoog werkt al ruim 10 jaar als centralist bij de Meldkamer Brandweer. Hier komen alle 112 brandweer gerelateerde meldingen binnen. De meldingen zijn heel uiteenlopend. Hoe is het werk als centralist? En wat maak je dan mee? Tijd om Ronald eens aan zijn jasje te trekken.  

Meldkamercentralist Ronald aan het werk achter de computer

Hoe lang werk je al bij de Veiligheidsregio Haaglanden?

"Ik werk écht al lang bij Veiligheidsregio Haaglanden", vertelt Ronald met een knipoog. "Het is gewoon heel erg leuk. Ik begon als vrijwilliger bij de brandweerkazerne in Wateringen. Toen hoorde ik dat een andere vrijwilliger ook een baan had als centralist op de meldkamer. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. In een mum van tijd heb ik gesolliciteerd en werd ik aangenomen. Mijn voordeel was toen dat ik al veel kennis had van het brandweervak omdat ik vrijwilliger was. En wat ook meespeelt is dat mijn vader vroeger ook bij de brandweer heeft gewerkt. Als klein jongetje ging ik wel eens met hem mee. En tja, je raakt gewoon besmet. Want het is écht een mooi vak."

Wat maak je dan zoal mee?

"De brandweer redt mens en dier uit allerlei situaties, maar op de meldkamer hebben we ook met panieksituaties te maken. Ik heb wel eens meegemaakt dat een moeder midden in de nacht belde. Paniek! Schreeuwen. Echt chaos. Haar woonkamer stond in brand en er lag nog iemand aan de andere kant van de woonkamer te slapen. Zelf was ze in de slaapkamer boven. Ze kon daar niet weg. Het enige wat ik kon doen was meteen een kazerne oproepen en haar advies geven. Ik had haar continu aan de telefoon, dan voel je wel tijdsdruk. Op den duur hoorde ik gerommel en geroep. Toen wist ik dat mijn collega’s binnen waren. In zulke situaties maken wij dus het verschil, het gaat hier om  mensenlevens. En het is en blijft mensenwerk. Onderling kunnen we gelukkig goed praten over wat we meemaken en er staat altijd professionele hulp voor ons klaar."

Hoe werkt het als mensen 112 bellen?

"Wanneer iemand met zijn mobiele telefoon 112 belt, komt dit binnen bij de meldkamer in Driebergen. Dat is landelijk geregeld. Driebergen zet deze telefoontjes door naar de regio van het incident. De eerste vraag die wij aan burgers stellen bij de Meldkamer Brandweer is: "Wat is het adres van het noodgeval en in welke plaats bent u?" Dat zijn voor ons de meest belangrijke vragen. Als de verbinding verbroken wordt, weet je in ieder geval waar collega’s naartoe moeten. Wat mensen vaak niet weten is dat we vrijwel meteen een kazerne oproepen om ter plaatse te gaan. Dit doen we dus niet pas als we ophangen met diegene. Goed doorvragen is van belang. Zo kun je een redelijk goede inschatting maken van wat er aan de hand is."

Werken bij de VRH